Saturday, December 18, 2010

Peribahasa

ANALISIS SOALAN PERIBAHASA (SPM) 2004-2008

Tahun 2008 (N)
Bagai menatang minyak yang penuh
Benih yang baik jatuh ke laut menjadi pulau
Hati gajah sama dilapah hati kuman sama dicecah.
Tahun 2008 (J)
Mendapat durian runtuh
Berani kerana benar, takut kerana salah
Sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan
Tahun 2007 (N)
Bahasa Jiwa Bangsa
Bagai dakwat dengan kertas
Seperti air di dalam kolam
Tahun 2007 (J)
Bagai kacang lupakan kulit
Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian
Tahun 2006 (N)
Bahasa jiwa bangsa
Nak seribu daya, tak nak seribu dalih
Mata pena lebih tajam daripada mata pedang
Tahun 2006 (J)
Seperti ular kena palu
Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga
Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih
Tahun 2005 (N)
Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul
Seperti burung dalam sangkar, mata lepas badan terkurung
Ukur baju di badan sendiri
Tahun 2005 (J)
Seperti ikan pulang ke lubuk
Muafakat Membawa Berkat
Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain.
Tahun 2004 (N)
Bersatu teguh bercerai roboh
Bagai tanduk diberkas
Kalah jadi abu, menang jadi arang.

Analisis pola soalan peribahasa :
Bentuk soalan peribahasa :
1. Beri maksud peribahasa
2. Memberi maksud peribahasa mengikut ujaran ayat ( Isi tempat kosong )
3. Membuat ayat berdasarkan peribahasa diberi
Panduan untuk pelajar :
1. Peribahasa yang diberi mesti tepat.
2. Peribahasa yang diberi terbalik tidak diterima.
3. Peribahasa yang diberi dalam bentuk nombor tidak diterima
( Contoh : Nak 1000 daya tak nak 1000 dalih )
4. Jika diminta buat ayat, pelajar tidak boleh beri maksud peribahasa.
(Contoh : Maksud peribahasa Bagai Menatang Minyak yang Penuh ialah memberi
sepenuh kasih sayang kepada seseorang. ( Ayat ini dikategorikan : salah)

Thursday, December 16, 2010

Analisis Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan

Karangan Berpandu SPM 2005-2010(Jun)

1. 2005(N) -Gejala vandalisme

2. 2006(J) -Sijil Pelajaran Malaysia

3. 2006(N) Semangat patriotik, PLKN dan tokoh yang berjasa

4. 2007(J)-Aktiviti masa lapang

5. 2007(N) -Tanggungjawab menjaga kebersihan

6. 2008(J) -Kegiatan dalam bidang pertanian

7. 2008(N) -Punca-punca pencemaran sungai

8. 2009(J) -Bantuan kepada mangsa banjir

9. 2009(N) -Aktiviti badan beruniform serta faedah-faedahnya

10. 2010(J) Punca pencemaran udara

Wednesday, December 15, 2010

Cakap Ajuk Kepada Cakap Pindah

Sekiranya dalam ayat Cakap Ajuk terdapat kata tanya , misalnya
bagaimana, ke mana, siapa dan sebagainya. Apabila ditukarkan
kepada Cakap Pindah, adakah kata-kata tersebut perlu digugurkan dan
digantikan dengan kata-kata yang lain?
Jawaban:
Kata tanya dalam cakap ayat ajuk hendaklah ditukarkan dengan perkataan yang sepatutnya dalam cakap pindah. Sebagai contohnya:
1. “Bagaimanakah menangani masalah ini?” tanya Samad kepada Harun.
Jawaban: Samad bertanya kepada Harun tentang cara untuk menangani masalah itu.
2. “Kamu hendak ke mana?” tanya Bakri kepada Manaf.
Jawaban: Bakri menanyai Manaf tentang tempat yang hendak ditujuinya.
3. “Wanita yang cantik itu siapa?” tanya Encik Munir kepada Encik Fauzi.
Jawaban: Encik Munir bertanya kepada Encik Fauzi tentang nama/jawatan/status wanita yang cantik tersebut


Saturday, December 11, 2010

Petua Menulis Rumusan

PERATURAN MERUMUS

i. Perlu mengenal pasti isi-isi utama dalam petikan
ii. Asingkan isi utama dan isi sampingan, huraian dan bukti
iii. Panjang rumusan mestilah tidak melebihi 120 patah perkataan
iv. Jumlah isi tersurat dan tersirat adalah antara dua hingga lapan isi dan boleh ditulis lebih asalkan tidak melebihi jumlah patah kata
v. Boleh memetik ayat dalam petikan, asalkan tidak disalin secara terus. Tukar dengan perkataan lain atau tukarkan penanda wacana
vi. Rumusan mesti ditulis dalam empat peranggan iaitu peranggan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan kesimpulan

CONTOH PENDAHULUAN

1. Menulis frasa pendahuluan
CONTOH : Petikan membincangkan/ membicarakan/ menyatakan...

2. Tukarkan arahan satu dengan sinonim
CONTOH: Petikan membincangkan punca-punca/ sebab- sebab penderaan pembantu rumah...

3. Letakkan penambahan sedikit pada hujung ayat yang menggambarkan keseluruhan petikan seperti di negara kita/ pada masa ini / dalam kalangan ...
CONTOH: Petikan membincangkan perkara-perkara yang mendorong majikan mendera pembantu rumah mereka di negara ini.

CONTOH ISI TERSURAT

I: Isi tersurat merupakan isi yang terdapat secara langsung dalam petikan memenuhi arahan soalan / tugasan pertama.
II, Jika arahan soalan ialah faktor..... isi tersurat mestilah berkaitan dengan faktor.
III. Pelajar dilarang menyalin bulat-bulat / keseluruhan ayat daripada petikan. Calon mesti menggunakan ayat sendiri dengan membuat sedikit penggubahsuaian dari ayat asal
IV. Beberapa ayat boleh digabungkan dalam ayat majmuk tetapi mesti lengkap.

CONTOH ISI TERSIRAT

I. Isi tersirat merupakan ulasan yang munasabah terhadap unsur kedua /kata tugas kedua dalam arahan soalan
II. Sekiranya unsur isi tersirat dalam arahan soalan kedua.... kesan-kesan.. maka pelajar hendaklah menulis kesan yang munasabah.
Contoh :
Penderaan menyebabkan pembantu rumah mengalami tekanan jiwa/ perasaan

CONTOH PENUTUP

I. Dalam bahagian ini, pelajar mesti mengemukakan dua unsur yang dapat menyimpul / merumus petikan
II. Unsur pertama - menyatakan cadangan/ saranan terhadap isu..... dengan ditandakan dengan kata... mestilah/ haruslah / hendaklah.
III. Unsur kedua - menyatakan harapan / penyelesaian terhadap isu. Harapan ini ditandakan dengan kata ... agar / supaya

Contoh :
Kesimpulannya, kerajaan hendaklah membendung masalah penderaan pembantu rumah dengan segera agar hak-hak mereka dapat dilindungi.

Rahsia Orang Malas Jana Duit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...